...hogy 2015-től napjainkig a napelemekkel előállított villamos energia kapacitás több mint 36 szorosára nőtt Magyarországon?!

2015-ben 153 MW, 2020-ban 1848 MW, 2023 végén pedig már 5600 MW volt. Ez közel háromszorosa Paks jelenlegi (2000 MW) kapacitásának! Kár, hogy a villamos energia hatékony tárolását a tudomány a mai napig sem tudta megoldani.


..hogy az elsősorban magánkézben lévő szélturbinák (az engedélyhez kötött 0,5 MW-ot meghaladó teljesítményüek) gyakorlatilag nem működhettek a közelmúltban üzemszerűen?! Ilyen például a Felsőzsolca határában álló. Luxus, hogy egy ilyen 15 évvel ezelőtt felépített 1,5 MW-os szélerőmű kihasználatlanul állt?! A napokban arra járva örömmel tapasztaltam, hogy termel! És miért is nem volt erre eddig lehetőség? Mert "döbröginek" nem tetszett - állítólag - zavarta ezek látványa?! Nem tudni miért (nekem lennének ötleteim...) de 2023-ban módosították az előírásokat (a védőtávolságot 12 km-ről 700 m-re csökkentve) így végre zöld utat kapott ez a fajta "zöld energia" is!


...hogy kis hazánkban a környezetvédelmi szempontok maximális figyelmen kívül hagyásával egymás után építik a hatalmas gumigyárakat (pld.Hankook -Rácalmás, Apolló - Gyöngyös, akkumulátor gyárakat pld. Komárom, Göd, meg most már szinte az egész országban - pedig köztudott, hogy ezek a leginkább környezetszennyező ipari üzemek. A tudatlan, tájékozatlan emberek amikor azt hallják - elektromos autó - azt hiszik ez a jövő?! Már most látszik, hogy ez az irány zsákutca?! Az elektromos autók eladási statisztikái messze nem olyan szépek mint amilyeneket vártak (a hidrogén meghajtás lesz a nyerő). Az akkumulátorok előállítása, újrahasznosítása egy sor súlyos káros környezeti hatással jár (felszíni,felszín alatti vizeinkre, a levegő minőségére, a dolgozókra stb.) Csak az új üzemek létesítésének "vizes oldalára" világítanák rá mivel az a szakterületem. A vízigény rendkívül magas, a megfelelő vízminőség nagyon fontos (még a tisztított szennyvízet is tovább kell kezelni - sótalanítani) a visszaforgatás csak kb. 20%-ban lehetséges, tekintettel arra, hogy a 80% hűtési célra megy el ami ugye elpárolog! A döntéshozóknak gőzük sincs (vagy szándékosan nem hallgatnak itt sem a szakemberekre) milyen veszélyes egy ilyen vegyi üzemben dolgozni?! Minden olyan politikust elvinnék egy kis továbbképzésre mondjuk a BorsodChem-be Kazincbarcikára, vagy a TVK-ba Tiszaújvárosba aki megszavazta ezeknek a veszélyes üzemeknek a beengedését!!! El sem tudják képzelni milyen az amikor a Lítium - több mint 2000 C fokon elkezd égni! Szinte lehetetlen ezeket a tüzeket hagyományos módon eloltani és mérgező vegyületek kerülnek a levegőbe, a talajba!!! Szinte mindenhonnan kitíltják ezeket a gyárakat a világon - nálunk meg tárt karokkal, adókedvezményekkel, "migráns dolgozókkal" fogadják őket?!


...hogy Európában ma is csupán egyetlen helyen gyártanak VAZELIN-t (ami elsősorban a gyógyászati célú krémek, kenőcsök alapanyaga) - "rezeda szagú kis falumban", Nyírbogdányban. Itt teltek gyermekkorom legszebb évei, itt dolgoztak, innen mentek nyugdíjba (Kőolajipari Vállalat) drága szüleim. Kevesen tudják, hogy a vazelin előállítása rendkívül környezetszennyező technológia!! A pakurából savazással, lugozással kinyert gyógyászati alapanyag gyártása során keletkező savgyantát földmedencékben tárolták melyek évtizedeken keresztül szennyezték a talajt, talajvizet, a levegőt. Időnként megygyulladt és a keletkező savgázokat, gőzöket vitte a szél minden irányba. A "rendszerváltást" követően annyi változott, hogy a savgyantát azóta szigetelt földmedencékben tárolják.


...hogy Magyarországon a környezetvédelem állandó téma a politikában, a gazdaságban de vajmi keveset tesznek,teszünk meg érte?! Belefulladunk a műanyagokba akár tároló, akár csomagoló anyagokról van szó. A szelektív papír, műanyag hulladékok gyűjtésével elindult egy kedvező folyamat, csak az a baj, hogy a termelődő műanyag hegyek kis százaléka alkalmas csak újrafeldolgozásra! Aztán itt vannak az üvegpalackok. Én még emlékszem gyermekkorom visszaváltható tejes üvegeire, vagy a betétes üdítős, sörös, boros, pezsgős, pálinkás palackokra. Miért éri meg az üveg göngyöleget jelentős energia felhasználással állandóan újra előállítani? Tudom a sok ellenérdekeltség az alapvető ok de ezen lehetne úgy változtatni, hogy mindenki jól járjon. Ehhez azonban jelentősen meg kellene emelni többek között a betéti díjakat. Finnországban egy 0,33-0,5 l-es sörös doboz betéti díja 0.15 €


Sokan csodálkoznak azon miért szórják szét a szemetüket az emberek úton-útfélen?! Azért mert nincs kielégítően ez a probléma sem megoldva. A 20-25 ezer Ft-ért rendelhető 3-5 m3-es konténer megrendelését nem sokan engedhetik meg maguknak, - így marad a természet. Ezeket a konténereket minden kisebb településen ki kellene helyezni - mint pld. Angliában - és megszervezni a begyűjtésüket - közpénzből!


Levegő szennyezés. Ugye milyen furcsa, hogy csak két nagyhatalom az USA és Ausztrália nem írta alá a Kiotói egyezményt?! Mint szintén nagy károsanyag kibocsátók Kína, India pedig olyan feltételekkel csatlakozott ami még hosszú ideig lehetőséget ad számukra a nagymértékű környezet szennyezésre! Szén erőműveik (elektrofilterek ide vagy oda) szüntelenül ontják az üvegház hatást (f)okozó gázokat!

Szűkebb környezetünknek sem kell "szégyenkeznie". Itt van pld. "testvérünk" Lengyelország - Európa legnagyobb szennyezőanyagot kibocsátó szén erőműveivel!

A dízel motorok füstgázai különösen veszélyesek az egészségünkre. Bíztató törekvés, hogy a személygépkocsikba történő beépítésüket egyre inkább szankcionálják.

Érthetetlen számomra mért kapnak zöld rendszámot a "bika" 3,-4,-5 literes általában dízel motorral szerelt hybrid személy gépjárművek?!


Télen a fűtési szezon beindulásakor gyakorlatilag nem lehet párás, szélcsendes időben a szabadban tartózkodni. Miért is? Mert aki teheti beindítja egyedi fűtőberendezéseit (vegyes tüzelésű kályha, kandalló stb.). A gázfűtésre sok a panasz mert drága és gyakran tapasztalhatjuk, hogy gyenge a fűtőereje. Ilyenkor nehezen forr fel a víz, folyamatosan megy a kazán és többet fogyasztunk, még többet fizetünk. Az un. "párnagáz" az oka ami gyakran kerül a gázhálózatba. De az igazi problémát a sok szegény ember által eltüzelt éghető anyagok (bontott ajtó-ablak, műanyag hulladékok,rongyok,autógumik stb.) okozzák!


...hogy a nagy magyar útépítő cégek mint pld. a francia Colas, osztrák Strabag, Swietelsky hazai vállalatai felveszik a versenyt bármelyik európai útépítő céggel?!

Gyakran hallom bármerre is dolgozunk az országban, hogy ezek az útépítők milyen szarul dolgoznak, milyen vacakok sok helyen az utak. Ez így igaz! Mármint az, hogy katasztrofális állapotban vannak útjaink. Miért is? Mert az ÁLLAM és az Önkormányzatok nem tartják karban ezeket megfelelően! Az Állam könnyen megtehetné (a töménytelen út, autópálya használati díjból), az Önkormányzatok már sokkal nehezebben helyzetben vannak - a szűkös anyagi forrásaik miatt!

Elmagyarázom. Általános iskola 6. osztályos fizika, hatás-ellenhatás törvénye! Az úthálózatot használó állampolgár járművének gumiabroncsai elkopnak - igaz? Időnként le kell cserélnie aztokat.

Ebből következik az, hogy az út felülete is elkopik. Az utak pályaszerkezete (úttípustól függően) úgy alakul, hogy a legfelső általában 4-6 cm-es réteg neve KOPÓ réteg. 5 ÉV üzemszerű használatra vannak tervezve!.

Ez azt jelenti, hogy legalább 5 évente fel kellene újítani azokat - felmarni és újra építeni?!?!?!

Évtizedeken keresztül nem történt érdemi felújítás a kátyús autópályáinkon míg nem aztán a közelmúltban létrehozták az MKIF-et (Magyar "királyi" bocs Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)

Azóta végre elkezdték a felújításokat mert ugye "etetni kell a klánt" és mivel az Uniós támogatások nem jönnek, vagy csak csordogálnak - a mi adó forintjainkból. De hogy mennyibe kerül ez nekünk az azt mondják - nem ránk tartozik?! Na remélem rövidesen ez nem így lesz!!!

A falvakban, városokban még rosszabb a helyzet - ha útépítésről, javításról van szó. Korrupt világunkban, miután az adott településen megvan rá a pénz (támogatásból, ügyeskedésből, egyéb forrásból stb.), "kiválasztják" a kivitelező(ke)t és amikor elkezdődik a munka jönnek az extra igények?! Még 3 utcát hozzá kellene csapni, meg ezt meg azt még megcsinálni - szegény kivitelező meg hozza össze valahogy, hogy valami haszna is legyen belőle?! Lecsökkentik az útalap vastagságát, lebutítják a szerkezetét - a 4-6 cm kopórétegből meg lesz 2-3 cm. És utána csodálkoznak a lakók, hogy egy év múlva tönkremegy?! Arról nem is beszélve, hogy a csapadékvíz elvezetést meg gyakran kihagyják a beruházásból mert az meg kit érdekel. Egészen addig amíg számos helyen megáll a víz, télen meg szétfagy.


...hogy Nikola Tesla az emberiség történelmének talán egyik legnagyobb tudósa,feltalálója - halála után - hagyatéka tucatnyi bőröndnyi dokumentumának nyoma veszett?! Többek között a Tesla tekercsek részletes leírásai melyek a vezeték nélküli energia továbbítás megoldására vonatkoztak.


...hogy a II.világháborút követően a római katolikus egyház papjai bújtatták, újrakeresztelték a menekülő náci háborús bűnösöket (mint Friedrich Schwend, Eric Priebke, Adolf Eichmann stb) és a vöröskereszttel karöltve új papírokat szereztek nekik amivel Dél-Amerikába szökhettek?! Az USA-ban 2015-ben megnyitották az 1945-ben 70 évre titkosított aktákat így hozzáférhetővé váltak hiteles dokumentumok a igazság felderítéséhez! Igy többek között megtudhattuk, hogy soha nem találták meg Adolf Hitler holttestét és a legtöbb háborús bűnös Dél-Amerikába szökött (Martin Bormann-nal az élen) és háborítatlanul élte tovább életét?! FBI ügynökök oknyomozó riporterekkel, nyomon követték a szökött nácik Dél-Amerikai letelepedését, - mozgását Argentína,Paraguay,Uruguayi,Chile között - szervezkedését, a III. világháború kirobbantására irányuló terveit. Mindezekről remek dokumentum filmsorozat készűlt amit a History2 csatornán mutattak be "Vadászat Hitlerre" címmel.


...hogy 2001.-ben a lángoló World Trade Center összeomlása nagy valószinűséggel úgy történhetett meg, hogy alulról besegítettek (fölrobbantották) neki. Ugyanis a becsapódó repülőgépek kerozinja, az épületben lévő legmagasabb hőmérsékleten égő műanyag berendezések max.850-900 °C-on éghettek és a nagyszilárdságú acél főtartók folyási határához még több száz °C-al magasabb hőmérsékletre lett volna szükség?! Az egzakt tudományok szerencsére nem olyanok mint a jogászkodás!


...hogy volt egy híres repülőgép fejlesztő és gyártó vállalat Canadában (AVRO CANADA) akik az ötvenes évek végére olyan vadászrepülőt tudtak kifejleszteni és gyártani melynek teljesítményét a ma gyártott repülőgépek közül is csak kevesen tudták,tudják elérni?!

A történetének megismeréséhez készűlt egy film "Gyorsan mint a nyíl..." címmel - érdemes letölteni és megnézni.

Személyes érintettségem is van ennek kapcsán ugyan is nagybátyám Frank Fischer 1956-ban elmenekülve az országból (Rákosi börtönében letöltött 6 év után) Svédországon keresztül Canadába emigrált és éppen Melton városában - autókarosszéria lakatosként - kapott munkát az Avro Canada-nál. Kopott dzsekijét édesapámnak adta emlékül - én pedig megörökölve azt felújíttattam és mai is büszkén viselem.